Na podstawie art.
12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski
żywiołowej /Dz. U. Nr 62 poz. 558 i Nr 74, poz. 676/ oraz § 3 ust. 1
do 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w
sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i
wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu
Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania / Dz. U. Nr 215, poz.
1818/ zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się skład Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego, zwanego
dalej „Zespołem”, jako strukturę organizacyjną odpowiedzialną za
zabezpieczenie procesu przygotowania i kierowania przez Wójta Gminy
działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski
żywiołowej lub ich usunięcia na obszarze gminy Grabowiec:
1. Szef Zespołu – Wójt Gminy;
2. Zastępcy Szefa Zespołu:
1) Zastępca ds. Planowania Cywilnego – Inspektor ds. wojskowych,
obrony cywilnej i pożarnictwa
2) Zastępca ds. Monitorowania, Prognoz i Analiz – Sekretarz Gminy;
3. Grupy robocze o charakterze stałym:
1) planowania cywilnego,
2) monitorowania, prognoz i analiz.
4. Grupy robocze o charakterze czasowym:
1) operacji i organizacji działań,
2) zabezpieczenia logistycznego,
3) opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej.
§ 2
1. W skład grupy planowania cywilnego powołuje się:
1) Inspektora ds. wojskowych i obrony cywilnej;
2) Inspektora ds. kadrowych i organizacyjnych;
3) Inspektora ds. ewidencji ludności, działalności gospodarczej i
handlu;
4) Inspektora ds. obsługi rady gminy;
2. W skład grupy monitorowania, prognoz i analiz powołuje się :
Kierownika i pracowników Referatu Finansowo – Podatkowego.
§ 3
1. Grupa robocza planowania cywilnego podporządkowana jest
bezpośrednio Zastępcy Szefa Zespołu – Inspektorowi ds. wojskowych,
obrony cywilnej i pożarnictwa, który kieruje jej działaniem.
2. Grupa robocza monitorowania, prognoz i analiz podporządkowana
jest Zastępcy Szefa Zespołu – Sekretarzowi Gminy, który kieruje jej
działaniem.
§ 4
1. W skład grupy operacji i organizacji działań powołuje się :
1) Prezesa Zarządu Gminnego Ochotniczej Straży Pożarnej – Szefa
grupy;
2) Kierownika Posterunku Policji;
3) Naczelnika OSP w Grabowcu;
2. W skład grupy zabezpieczenia logistycznego powołuje się:
1) Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej – Szefa Grupy;
2) Prezesa Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej;
3) przedstawiciela Posterunku Policji;
3. W skład grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno - bytowej
powołuje się:
1) Dyrektora Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Szefa
Grupy;
2) Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
3) Kierownika Samorządowego Zespołu Obsługi Szkół
§ 5
1. Szefowie Zespołów mogą uzupełniać składy grup, o których mowa w
§ 2 i 4 poprzez zapraszanie do udziału w ich pracach przedstawicieli
służb, pracowników Urzędu Gminy, oraz organizacji pozarządowych.
2. Skład grupy monitorowania, prognoz i analiz może zostać
uzupełniony o sołtysów i naczelników Ochotniczych Straży Pożarnych
§ 6
Zakres zadań Zespołu określa ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o
stanie klęski żywiołowej.
§ 7
1. Zespół działa na podstawie rocznego planu pracy oraz Planu
Reagowania Kryzysowego Gminy Grabowiec.
2. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się
poprzez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego, a także dyżury
uczestników działań.
§ 8
1. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu, w zależności od
potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny
zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych, Szef Zespołu może w
trybie natychmiastowym zarządzić jego posiedzenie w pełnym składzie
lub obejmującym od jednej do kilku grup roboczych.
§ 9
1. Zespół pracuje w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i
odbudowy, w celu stworzenia warunków do zapobiegania skutkom klęski
żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub usunięcia
ich skutków.
2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub
eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej lub
zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu
ograniczającym ich skutki.
3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w
zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia klęski
żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także
zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do działań ratowniczych.
4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające
zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub
zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i
zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu.
5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia
zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze,
techniczno – budowlaną strukturę ochronną i alarmową,
telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową i
zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i
powiązań funkcjonalnych między nimi.
6. Działania określone w ust. 2 i 3 realizowane są przez grupy
robocze o charakterze stałym.
7. Działania określone w ust. 4 i 5 są realizowane przez Zespół w
pełnym składzie.
§ 10
1. Bieżącą obsługę kancelaryjno – biurową Zespołu zapewnia
Inspektor ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa.
2. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o
znamionach klęski żywiołowej kierownicy jednostek organizacyjnych w
gminie zobowiązani są do oddelegowania na polecenie Szefa Zespołu
pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu, w zakresie i terminie
wskazanym we wniosku.
3. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o
znamionach klęski żywiołowej Sekretarz Gminy zobowiązany jest na
polecenie Szefa Zespołu, do wydzielenia na potrzeby Zespołu
pomieszczeń służbowych wraz z wyposażeniem techniczno – biurowym.
§ 11
Wyposażenie Zespołu, w sytuacji gdy funkcjonuje on w Urzędzie Gminy
obejmuje:
1) urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami
uwzględnionymi w planie reagowania kryzysowego, zapewniające ich
alarmowanie, dysponowanie i współdziałanie, a także gwarantujące
przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia
skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
2) system teleinformatyczny spójny z systemami funkcjonującymi w
Zespołach innych gmin i na szczeblu Powiatowego Zespołu Reagowania
Kryzysowego;
3) specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu,
zapewniające możliwości multimedialnej prezentacji danych;
4) mapy operacyjne standardowe oraz dokumentację i procedury dla
szczebla gminnego;
5) awaryjne zasilanie urządzeń końcowych.
§ 12
1. Finansowanie Zespołu planuje się w ramach odpowiednich części
budżetu gminy.
2. Zadania inwestycyjne, niezbędne do utworzenia i funkcjonowania
Zespołu oraz zapewnienia jego gotowości do wykonywania zadań, są
finansowane ze środków budżetu państwa na inwestycje realizowane
przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków programów
wieloletnich.
§ 13
Zespół działa w oparciu o Regulamin Gminnego Zespołu Reagowania
Kryzysowego określający szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy
Zespołu, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 14
Wykonanie Zarządzenia powierza się Inspektorowi ds. wojskowych,
obrony cywilnej i pożarnictwa.
§ 15
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy
inż. Zdzisław Koszel |