URZĘDU GMINY GRABOWIEC - woj. lubelskie, pow. zamojski


Menu główne BIP

Gminny Zespół Reagowania Kryzysowego


- Regulamin działania >>
- Struktura organizacyjna
>>
- Telefony alarmowe
>>

ZARZĄDZENIE Nr 13/03
WÓJTA GMINY GRABOWIEC
z dnia 25 lutego 2003 r.
w sprawie ustalenia składu i sposobu funkcjonowania
Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego

 

Na podstawie art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej /Dz. U. Nr 62 poz. 558 i Nr 74, poz. 676/ oraz § 3 ust. 1 do 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania / Dz. U. Nr 215, poz. 1818/ zarządza się, co następuje:
 § 1
 
 Ustala się skład Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego, zwanego dalej „Zespołem”, jako strukturę organizacyjną odpowiedzialną za zabezpieczenie procesu przygotowania i kierowania przez Wójta Gminy działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia na obszarze gminy Grabowiec:
 1. Szef Zespołu – Wójt Gminy;
 2. Zastępcy Szefa Zespołu:
 1) Zastępca ds. Planowania Cywilnego – Inspektor ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa
 2) Zastępca ds. Monitorowania, Prognoz i Analiz – Sekretarz Gminy;
 3. Grupy robocze o charakterze stałym:
 1) planowania cywilnego,
 2) monitorowania, prognoz i analiz.
 4. Grupy robocze o charakterze czasowym:
 1) operacji i organizacji działań,
 2) zabezpieczenia logistycznego,
 3) opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej.
 
 § 2
 
 1. W skład grupy planowania cywilnego powołuje się:
 1) Inspektora ds. wojskowych i obrony cywilnej;
 2) Inspektora ds. kadrowych i organizacyjnych;
 3) Inspektora ds. ewidencji ludności, działalności gospodarczej i handlu;
 4) Inspektora ds. obsługi rady gminy;
 
 2. W skład grupy monitorowania, prognoz i analiz powołuje się :
 Kierownika i pracowników Referatu Finansowo – Podatkowego.
 
 § 3
 
 1. Grupa robocza planowania cywilnego podporządkowana jest bezpośrednio Zastępcy Szefa Zespołu – Inspektorowi ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa, który kieruje jej działaniem.
 2. Grupa robocza monitorowania, prognoz i analiz podporządkowana jest Zastępcy Szefa Zespołu – Sekretarzowi Gminy, który kieruje jej działaniem.
 
 § 4
 
 1. W skład grupy operacji i organizacji działań powołuje się :
 1) Prezesa Zarządu Gminnego Ochotniczej Straży Pożarnej – Szefa grupy;
 2) Kierownika Posterunku Policji;
 3) Naczelnika OSP w Grabowcu;
 2. W skład grupy zabezpieczenia logistycznego powołuje się:
 1) Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej – Szefa Grupy;
 2) Prezesa Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej;
 3) przedstawiciela Posterunku Policji;
 
 3. W skład grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno - bytowej powołuje się:
 1) Dyrektora Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Szefa Grupy;
 2) Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
 3) Kierownika Samorządowego Zespołu Obsługi Szkół
 
 § 5
 
 1. Szefowie Zespołów mogą uzupełniać składy grup, o których mowa w § 2 i 4 poprzez zapraszanie do udziału w ich pracach przedstawicieli służb, pracowników Urzędu Gminy, oraz organizacji pozarządowych.
 2. Skład grupy monitorowania, prognoz i analiz może zostać uzupełniony o sołtysów i naczelników Ochotniczych Straży Pożarnych
 
 § 6
 
 Zakres zadań Zespołu określa ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
 
 § 7
 
 1. Zespół działa na podstawie rocznego planu pracy oraz Planu Reagowania Kryzysowego Gminy Grabowiec.
 2. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się poprzez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego, a także dyżury uczestników działań.
 
 § 8
 
 1. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu, w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
 2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych, Szef Zespołu może w trybie natychmiastowym zarządzić jego posiedzenie w pełnym składzie lub obejmującym od jednej do kilku grup roboczych.
 
 § 9
 
 1. Zespół pracuje w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy, w celu stworzenia warunków do zapobiegania skutkom klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub usunięcia ich skutków.
 2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczającym ich skutki.
 3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do działań ratowniczych.
 4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu.
 5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno – budowlaną strukturę ochronną i alarmową, telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi.
 6. Działania określone w ust. 2 i 3 realizowane są przez grupy robocze o charakterze stałym.
 7. Działania określone w ust. 4 i 5 są realizowane przez Zespół w pełnym składzie.
 
 § 10
 
 1. Bieżącą obsługę kancelaryjno – biurową Zespołu zapewnia Inspektor ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa.
 
 
 
 2. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej kierownicy jednostek organizacyjnych w gminie zobowiązani są do oddelegowania na polecenie Szefa Zespołu pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu, w zakresie i terminie wskazanym we wniosku.
 3. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej Sekretarz Gminy zobowiązany jest na polecenie Szefa Zespołu, do wydzielenia na potrzeby Zespołu pomieszczeń służbowych wraz z wyposażeniem techniczno – biurowym.
 
 § 11
 
 Wyposażenie Zespołu, w sytuacji gdy funkcjonuje on w Urzędzie Gminy obejmuje:
 1) urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami uwzględnionymi w planie reagowania kryzysowego, zapewniające ich alarmowanie, dysponowanie i współdziałanie, a także gwarantujące przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
 2) system teleinformatyczny spójny z systemami funkcjonującymi w Zespołach innych gmin i na szczeblu Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego;
 3) specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu, zapewniające możliwości multimedialnej prezentacji danych;
 4) mapy operacyjne standardowe oraz dokumentację i procedury dla szczebla gminnego;
 5) awaryjne zasilanie urządzeń końcowych.
 
 § 12
 
 1. Finansowanie Zespołu planuje się w ramach odpowiednich części budżetu gminy.
 2. Zadania inwestycyjne, niezbędne do utworzenia i funkcjonowania Zespołu oraz zapewnienia jego gotowości do wykonywania zadań, są finansowane ze środków budżetu państwa na inwestycje realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków programów wieloletnich.
 
 § 13
 
 Zespół działa w oparciu o Regulamin Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego określający szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Zespołu, stanowiący załącznik do zarządzenia.
 § 14
 
 Wykonanie Zarządzenia powierza się Inspektorowi ds. wojskowych, obrony cywilnej i pożarnictwa.
 
 § 15
 
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
  
Wójt Gminy
 
 inż. Zdzisław Koszel

 

Nowa strona 2

Projekt i wykonanie - Tadeusz Halicki - tel/fax: (084) 651-24-66 - e-mail: thalicki@poczta.onet.pl