STRATEGIA ROZWOJU GMINY GRABOWIEC 2015 - 2025
STRATEGIA ROZWOJU GMINY GRABOWIEC 2009 - 2013
- Strategia Rozwoju Gminy >> plik pdf - 567 KB
Uchwała Nr XVIII/ 91 /08 Rady Gminy Grabowiec z dnia 29 lipca 2008 r. w sprawie uchwalenia Strategii Rozwoju Gminy Grabowiec na lata 2009 – 2013.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 roku , Nr. 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami) – Rada Gminy uchwala , co następuje:
§ 1. Uchwala się Strategię Rozwoju Gminy Grabowiec na lata 2009 - 2013 stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3 Traci moc Uchwała Nr XVIII/82/2000 Rady Gminy Grabowiec z dnia 30 czerwca 2000 roku w sprawie przyjęcia i wdrożenia Strategii Rozwoju Gminy Grabowiec na lata 2000 – 2010 .
§ 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy Jadwiga Pijajko
Zawartość Strategii:
- Wprowadzenie - Charakterystyka i diagnoza stanu społeczno – gospodarczego Gminy - Analiza położenia geograficznego gminy, zasoby kulturowe i walory przyrodnicze. - Ogólna charakterystyka sfery społecznej - Demografia - Wykształcenie - Rynek pracy – problematyka bezrobocia - Diagnoza stanu infrastruktury techniczno – ekonomicznej - Gazownictwo - Energetyka i ciepłownictwo - Wodociągi - Kanalizacja, oczyszczanie ścieków, gospodarka odpadami - Komunikacja - Diagnoza sfery gospodarczej - Rolnictwo - Podmioty gospodarcze działające na terenie gminy - Stan infrastruktury społecznej - Oświata i wychowanie - Służba zdrowia i opieka społeczna - Sport i turystyka - Kultura - Bezpieczeństwo publiczne - Gospodarka finansami Gminy – przychody i struktura wydatków. - Analiza SWOT - Strategiczna diagnoza mocnych i słabych stron gminy - Strategiczna diagnoza szans i zagrożeń rozwojowych - Perspektywy rozwoju społeczno – gospodarczego gminy - Misja i wizja gminy – cel generalny - Określenie strategicznych celów rozwoju -priorytety realizacji celu generalnego - Określenie najważniejszych zadań cząstkowych w poszczególnych dziedzinach życia społeczno – gospodarczego – cele operacyjne - Spójność z dokumentami strategicznymi - Strategia wojewódzka - Strategia powiatu - Branżowe dokumenty gminy - Monitorowanie i wdrażanie - Procedury uaktualniania Strategii - Kontrola efektywności Strategii - Prognoza finansowa strategii rozwoju - Opis przebiegu i wyników konsultacji społecznych - Wieloletni plan inwestycyjny
Wprowadzenie
W gminie planowanie strategiczne jest procesem, w którym gmina świadomie przewiduje i kontroluje swój rozwój nie czekając biernie na przyszłe zdarzenia. Jest to umiejętność reagowania na zmiany otoczenia, a nawet ich wyprzedzanie. W procesie planowania strategicznego, gminę należy postrzegać z jednej strony jako zamkniętą całość, z drugiej zaś jako część systemu globalnego. Otoczenie terytorialne i makroekonomiczne ma bowiem stały wpływ na funkcjonowanie i rozwój gminy. Strategia rozwoju gminy jest dokumentem, który pełnić winien następujące funkcje:
minimalizacja niepewności w funkcjonowaniu rozwoju gminy, zapewnienie obok realizacji celów doraźnych długofalowego rozwoju gminy. Strategia rozwoju gminy powinna być podstawą do:
wyznaczania perspektywicznych kierunków rozwoju gminy, sprawnego dopasowywania się gminy do zmieniających się warunków otoczenia, skutecznego i efektywnego zarządzania gminą przez jej władze, optymalnego wykorzystania własnych środków finansowych gminy, pozyskiwania środków finansowych na funkcjonowanie i rozwój gminy ze źródeł zewnętrznych. Strategia rozwoju winna więc:
zajrzeć w głąb gminy (diagnoza, identyfikacja stanu istniejącego), określić zewnętrzne warunki, w których funkcjonuje gmina (w skali makro i mikro otoczenia), spoglądać w przyszłość. Strategię rozwoju można podzielić głównie na 2 części: diagnostyczną i planistyczną. Przy tworzeniu strategii punktem odniesienia musi być diagnoza (charakterystyka aktualnego stanu), polegająca na gromadzeniu informacji, ich analizie i opracowaniu diagnozy o stanie gminy. Pozwoli to na ogólną ocenę stanu istniejącego i wyznaczenie głównych kierunków rozwoju gminy. Ocena tendencji rozwoju doprowadzi do ustalenia wstępnych prognoz, przedstawionych następnie |w analizie szans i zagrożeń. Wyznaczone zostanie w ten sposób pole możliwości rozwoju gminy, na obszarze którego należy szukać rozwiązania problemów wcześniej zidentyfikowanych. Część diagnostyczną kończy analiza SWOT, łącząc tę część strategii rozwoju gminy z częścią planowania strategicznego. Identyfikuje ona mocne i słabe strony gminy oraz jej szanse i zagrożenia. Zjawiska ograniczające możliwość rozwoju gminy – to słabe strony, obszary, w których podejmowane działania są skuteczne i przynoszą zamierzone efekty – to mocne strony gminy. Są to obszary, na które wpływ ma sama gmina. Natomiast szanse – to obszary mogące wspierać działania gminy, ale gmina nie ma na nie bezpośredniego wpływu. Zagrożenia to zjawiska, które mogą mieć niekorzystny wpływ na gminę i wynikają z warunków zewnętrznych. Drugą częścią dokumentu Strategia jest planowanie strategiczne. Struktura planowania strategicznego jest następująca:
Misja jest krótkim opisem wizji i głównego obszaru przyszłych działań gminy. Misja dobiera kierunki działań do długoterminowych celów, pełniąc funkcje motywacyjne i promocyjne. Powinna również udzielać odpowiedzi na pytania, dla kogo gmina chce być atrakcyjna, na czym polega jej ”inność”. Misja określa obszary strategiczne, często również okres realizacji strategii. Obszary strategiczne zostają zakreślone w głównym obszarze misji. Są to obszary, na których koncentrować się będą przyszłe działania gminy. Dla wybranych obszarów strategicznych formułuje się cele strategiczne, czyli efekty, które gmina chce osiągnąć w przyszłości. One to ukierunkowują działania gminy na właściwe tory, łącząc się na ogół z decyzjami, które dotyczą zasobów i potencjału gminy. Określone cele układane są hierarchicznie, w rezultacie czego, powstają priorytety rozwojowe gminy. Strategia jest podstawą do opracowania krótkoterminowych programów rozwoju społecznego i gospodarczego. Opracowanie strategii rozwoju gminy jest warunkiem koniecznym do korzystania przez gminę z pozabudżetowych środków pomocowych, krajowych i zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej. Przedstawiony dokument opracowany został w oparciu o materiały Gminy Grabowiec. Raport o stanie Gminy Grabowiec” – 2004 r., „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Grabowiec” – 2002 r., dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego oraz założenia „Strategii rozwoju województwa lubelskiego – 2010 ”. Okres realizacji strategii to lata 2007 – 2013. Warunkiem koniecznym do aktywnej realizacji Strategii jest jej bieżące monitorowanie. Umożliwia ono sprawdzenie czy Strategia jest realizowana prawidłowo i czy założenia, na których się opiera nie uległy zmianie. Rolę koordynatora monitoringu Strategii może pełnić zespół ekspertów powołany przez Urząd Gminy. Zadaniem zespołu byłoby dokonywanie określonych ocen stanu zaawansowania zadań objętych Strategią. Pierwszej oceny i ewentualnej korekty zadań należałoby dokonać w czwartym kwartale 2007 r. Kolejne oceny i korekty zadań powinny się odbywać w cyklu rocznym. „Strategia rozwoju Gminy Grabowiec 2007 – 2013” zawiera określony zbiór przedsięwzięć i zadań, który nie jest zbiorem zamkniętym, przeciwnie jest otwarty na wszelkie inicjatywy, które mogą mieć wpływ na dalszy rozwój społeczny i gospodarczy gminy. Efekty Strategii będą w dużej mierze zależały od integracji wokół jej realizacji władz samorządowych, instytucji, podmiotów gospodarczych, grup społecznych oraz wszystkich mieszkańców, którzy rozumieją sens rozwoju społeczno - gospodarczego Gminy Grabowiec.
Strategia Rozwoju Gminy >>Cały dokument - plik pdf - 567KB |